انسلادوس
اخبار نجوم

کشف فسفر در قمر زحل

فسفر، یک عنصر شیمیایی کلیدی برای بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی، در ذرات یخی ساطع شده از ماه کوچک سیاره زحل یافت شده است و احتمالاً در اقیانوس زیرسطحی آن فراوان است.

یک تیم بین المللی از دانشمندان، با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط ماموریت کاسینی ناسا، کشف کردند که در داخل ذرات یخ غنی از نمک قمر انسلادوس که به فضا پرتاب شده اند، فسفر – که یک عنصر شیمیایی ضروری برای حیات است – وجود دارد.

این قمر کوچک دارای یک اقیانوس زیرسطحی است و آب آن اقیانوس از طریق شکاف‌های پوسته یخی انسلادوس به صورت آبفشان در قطب جنوبی آن فوران می‌کند و یک ستون ایجاد می‌کند. سپس این توده به حلقه E زحل (حلقه ای ضعیف در خارج از حلقه های اصلی روشن تر) با ذرات یخی تغذیه می کند.

کاسینی در طول ماموریت خود در غول گازی از سال 2004 تا 2017، بارها از میان این ستون و حلقه E پرواز کرد. دانشمندان دریافتند که دانه های یخ انسلادوس حاوی مجموعه ای غنی از مواد معدنی و ترکیبات آلی – از جمله مواد تشکیل دهنده اسیدهای آمینه – هستند که با زندگی آنطور که ما می شناسیم مرتبط هستند.

قمر انسلادوس
حلقه E زحل که در رصد سال 2006 توسط کاسینی به صورت یک کمان روشن دیده می‌شود، با ذرات یخی از ستون انسلادوس تغذیه می‌شود تشعشاتی از مواد درخشان ایجاد می‌کند که توسط خورشید روشن می‌شود. نیمکره سایه دار ماه به صورت یک نقطه تاریک در داخل حلقه دیده می شود.

 

فسفر، بلوک ساختمانی برای DNA است که کروموزوم ها را تشکیل می دهد و اطلاعات ژنتیکی را حمل می کند و در استخوان های پستانداران، غشای سلولی و پلانکتون های ساکن اقیانوس ها وجود دارد. فسفر همچنین بخشی اساسی از مولکول های حامل انرژی است که در تمام حیات روی زمین وجود دارد.به طور کلی زندگی بدون آن ممکن نخواهد بود.

فرانک پستبرگ، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه فرای برلین آلمان، که سرپرستی این مطالعه جدید را که در چهارشنبه ۱۴ ژوئن در مجله نیچر منتشر شد، گفت: “ما قبلاً دریافته‌ایم که اقیانوس انسلادوس غنی از ترکیبات آلی مختلف است. اما اکنون، این نتیجه جدید مقادیر قابل توجهی از نمک های فسفر را در داخل ذرات یخی که توسط قمر کوچک به فضا پرتاب می شوند، نشان می دهد. این اولین بار است که این عنصر ضروری در اقیانوسی فراتر از زمین کشف می شود”.

تجزیه و تحلیل قبلی ذرات یخ انسلادوس غلظت‌های سدیم، پتاسیم، کلر و ترکیبات حاوی کربنات را نشان داد و مدل‌سازی رایانه‌ای نشان داد که اقیانوس زیرسطحی دارای سطح قلیایی متوسط است – همه عواملی که شرایط قابل سکونت را مطلوب می‌کنند.

منبع: ناسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *